(מבוסס על הספר “אומנות השיווק העצמי” מאת פגי קלאוס)
זומנתם לראיון עבודה למשרה הנחשקת, אתם בוודאי מתרגשים, מתוחים, חשים אי-נוחות מסוימת ואולי גם חשש כלשהו. כל אלו עלולים לגרום לכם שלא להיות במיטבכם בזמן הראיון ולפגוע בסיכויים שלכם לזכות במשרה. אני ממליצה להתכונן היטב לראיון כדי ליצור את הרושם שאותו אתם רוצים, ולא לבחור בגישת “יהיה בסדר, נזרום”.
אז איך יוצרים את הרושם שיגרום למראיין לבחור דווקא בכם למשרה המוצעת?
ההגדרה המילונית למילה רושם היא: תחושה, תחושת-בטן, סימן, אות; תוצאות ההשפעה, תוצאה, עקבות, תולדה, השפעה, כוונה.
קידום עצמי מוצלח, שיווק עצמי מוצלח, הוא דבר אישי מאוד. להלן שאלון “תריסר המפתחות שלי”*, שאלון לאִבחון עצמי שמטרתו לעזור לכם לפצח את ההיסטוריה האישית והמקצועית שלכם; לאתר את נקודות החוזק, ההצלחות ותכונות האופי הבולטות שלכם ולהתמקד באותם דברים שהופכים אתכם למי שאתם, ועל-ידי כך ליצור את רושם חזק ומתאים בראיון העבודה.
אינכם חייבים לענות על שאלות אלו לפי הסדר. התחילו בכל מקום שהוא ודלגו כרצונכם. בזמן שתענו על שאלות מסוימות, ודאי תיזכרו בדברים ששכחתם לציין בתשובות לשאלות אחרות. סביר להניח שתרצו לעבור שוב על תשובותיכם, לאחר שתסיימו את כל השאלון. זכרו ככל שתשקיעו זמן בתרגיל, כך תספקו מידע מדויק, וכל יהיה קל לייצר תופיני רהב* משכנעים, שיהיו מובנים ומעניינים למי שעדיין אינו מכיר אתכם היטב.
- מה הם לדעתך ולדעת מכריך חמישה דברים חיוביים באישיותך?
- מה הם עשרת הדברים המעניינים ביותר שעשית או שקרו לך?
- מה אתה עושה (או עשית) למחייתך, וכיצד הגעת לתחום שאתה עוסק (או עסקת) בו?
- מה גורם לך לאהוב או להיות מרוצה מהעבודה / הקריירה הנוכחית (או הקודמת) שלך?
- כיצד העבודה / הקריירה הנוכחית (או הקודמת) מנצלת את כישוריך ויכולותיך, ועל אילו מיזמים אתה עובד כרגע (או עבדת) שניתן להציג לראווה?
- באילו הישגים בקריירה של אתה הכי גאה?
- אילו מיומנויות חדשות רכשת לאחרונה?
- אילו מכשולים עברת כדי להגיע למקום שאתה נמצא בו היום, מבחינה מקצועית ומבחינה אישית, ואיזה לקח חשוב למדת מהשגיאות שעשית?
- אילו הכשרות / לימודים השלמת, ומה הרווחת מהניסיון הזה?
- אל אילו ארגונים מקצועיים אתה קשור וכיצד: חברות, הנהלה, גזברות וכו’?
- כיצד אתה מבלה את זמנך הפנוי, לרבות תחביבים, תחומי עניין, ספורט ופעילות התנדבותית?
- באילו דרכים אתה משפיע על החיים של אנשים אחרים?
לאחר שסיימתם לענות על השאלון – הכינו לעצמכם את תופיני הרהב ו/או תיצרו לכם סיפור אישי קליט שיעזור לכם ליצור את הרושם הנכון כדי קבל את העבודה הספציפית שאותה אתם רוצים.
* השאלון פותח ע”י פגי קלאוס – מאמנת-על לתקשורת ומנהיגות.
* תופיני רהב – פיסות מידע מעוררות רושם על הצדדים הטובים ביותר של אדם מסוים, שנאמרים באופן תמציתי וקל לציטוט. תפקידם להבטיח שאנשים יזכרו משהו משכנע עליכם. ניתן לזרוק אותם בראיון כפנינים בודדות או לשזור אותם יחד ליצירת רהבלוגים ארוכים יותר (כ-30 שניות עד 30 דקות).