באימונים בארגונים אני שומעת מהמנהלים על ההרגלים הרעים שהם נוטים להיות משועבדים להם ולנהוג לפיהם פעם אחר פעם. קיבצתי את חמשת ההרגלים הרעים הנפוצים ביותר של מנהלים. הרגלים רעים הן אותן התנהגויות שליליות שאנו נוטים לחזור ולעשות פעם אחר פעם.
- התנהלות של כיבוי שריפות – במקום הראשון ההרגל של (חוסר) ניהול עצמי אפקטיבי מול הזמן. למנהלים האלו תמיד יש בעיות או משברים שצריך לטפל בהם כאן ועכשיו. זמן הטיפול במשברים לעולם גדול מהזמן שיש לנו. התוצאה: דחיית החשוב בפני הדחוף.
- אומרים “כן” ומתכוונים ל”לא” – הבוס או הקולגה מבקש בקשה מוגזמת ואו לא מתאימה, במקום להגיד “לא” אתם שומעים את ה”כן” שכרגע יצא לכם מהפה. אתם מוצאים את עצמכם עושים עבודה של אחרים (ולפעמים מדובר במשימות שלא ממש קשורות לעבודה).
- חוסר הקשבה – כאמור הזמן שלכם מוגבל, מאוד מוגבל. לפיכך, יש נטייה לראות בהקשבה “בזבוז זמן” ואתם מנחיתים משימות על העובדים שלכם במקום להקשיב להם. חבל – יכול להיות שאתם מפספסים משהו חשוב, אבל לא תוכלו לדעת. אגב, חוסר הקשבה ‘הולך’ לכל הכיוונים: גם לבוס שלכם, לקולגות וכו’.
- חוסר בהערכה – עובדים שלכם צמאים למילת הערכה או הוקרה. הם עשו משהו טוב, התאמצו, השיגו – תגידו להם מה הם עשו טוב או נכון, מעבר לכך שהם יוכלו לחזור על זה שוב, המוטיבציה ותחושת שביעות הרצון שלהם יעלו.
- תלונתיות – כמה פעמים ביום אתם נוטים להאשים את… הבוס שלכם, הקולגות, העובדים שלכם וכו’? ייתכן שיש לכם עובד עם חסרונות, אני בטוחה שגם הקולגות שלכם לא מושלמים, אבל השאלה היא לאן מקדמות אתכם התלונות האלו? מה יקרה אם תאמצו גישה חדשה?
נשמע לכם מוכר? אם אתם מזהים אחד או יותר מההרגלים אצלכם – מיקמתם את עצמכם בנקודת הזינוק – אתם כבר יודעים מאיזה הרגל רע כדאי לכם להיפטר.