—חלק ראשון—
ניהול הוא התהליך או אוסף הפעולות של הנהגה והובלה (ויקיפדיה). אוסיף שניהול הוא אמנות המבוססת על מיומנויות וכלים.
ניהול נעשה ב-3 רמות. רוב המנהלים מכירים ומודעים לשתי הרמות הראשונות, אבל דווקא הרמה השלישית והפחות מוכרת קריטית לעשייה של מנהלים בכירים. היא זו שהופכת אותם למובילים, בולטים ומעוררי השראה.
למה? כי הכול מתחיל בך.
מי שמעוניין לנהל אחרים חייב ראשית לנהל את עצמו. בלי השלב הזה אי אפשר להתקדם הלאה.
אפשר לחלק את הניהול העצמי כך:
א. מחוייבות ואחריות – מחוייבות לעמוד במילה שלך, בהבטחות שאתה נותן לאחרים ולעצמך, ואחריות להיות גורם מרכזי, לעשות את מה שנדרש (ולא רק את מה שנוח).
ב. ניהול זמן או מדויק יותר ניהול עצמי אפקטיבי מול הזמן, כדי להבטיח ניצול מיטבי של הזמן עם עשייה מקדמת ואפקטיבית. ניהול משימות כדי לוודא שהמשימות החשובות נעשות כפי שקבעתם ובזמן שקבעתם.
ג. חשיבה מוכוונת פתרונות – את הבעיות והאתגרים כבר יש. נתקלתם בבעיה, משבר או אתגר, אל תרוצו למנהל שלכם. תחשבו על פתרון אחד לפחות ותציגו לו את הבעיה יחד עם הפתרון שמצאתם. גם אם הפתרון שלכם לא יתקבל הוא מעיד עליכם כבעלי יוזמה, תושייה וחיוביים.
ד. אסרטיביות – להביע את דעתך ורצונך באופן שמכבד את הזולת מתוך תפיסה של win-win. לדעת לסרב ולהגיד "לא" שלא מתוך אגרסיביות וכו'.
אתה כמנהל מול האחר(ים).
הרמה הזו מתמקדת בהפקת תוצאות באמצעות אחרים, היא מתחילה מניהול העובד הבודד ועד ניהול הצוות כקבוצה.
אציין כמה מהמיומנויות הנדרשות לניהול ברמה זו:
א. רתימת והנעת עובדים – קודם כל, לא מנהלים את כל העובדים באותה דרך. כל עובד הוא עולם ומלואו ונדרש ניהול מותאם לו כדי להניע אותו לעשייה.
ב. הצבת יעדים – אתה מציב יעד לכל אחד מעובדי הצוות, סך כל היעדים מאפשר השגת היעד הצוותי. יעד נכון הוא יעד מדיד כי מה שלא נמדד לא ניתן לניהול, יעד מאתגר אך ריאלי, עם מועד להשגתו ומועד להתחלתו. יעד טוב הוא יעד שיחד עם היותו מלהיב ברור לעובד מה המחיר שעליו לשלם כדי להשיגו (תמיד קיים מחיר). בונים תוכניות פעולה מפורטת ומדוייקת להשגת היעדים.
ג. פיקוח ובקרה – יש יעד, יש תוכנית עבודה, עכשיו נדרש לנהל את ההתקדמות. ישיבות שבועיות עם כל עובד שבהן מנתחים את סטטוס ההתקדמות מול התוכנית, בוחנים אתגרים שצצו, "מהמורות" בדרך והזדמנויות חדשות. מסכמים וממשיכים לשבוע נוסף.
ד. פתרון בעיות ומשברים – אתה המנהל של הצוות, אתה ה-מומחה. במקומות שבהם הצוות נתקע, אובד עצות… שם אתה פותר. הפתרונות יהיו ברמה טקטית של עשייה.
ה. הקשבה, העצמה, מתן מוטיבציה, מיקוד בחוזקות – הן רק חלק מסט כלים ומיומנויות ניהוליות לטובת הפקת הישגים בעזרת הצוות.
בשנים האחרונות נעשה שימוש נרחב במושג "אסטרטגיה", ולא פעם באופן מוטעה ושגוי.
ניהול אסטרטגי הוא ניהול ברמה הגבוהה ביותר ולפיכך מתאים למנהלים בדרג בכיר (סמנכ"לים ומנכ"לים), יש לו שיטה מובנית, ממוקדת ואפקטיבית שהחברות המצליחות והמובילות בעולם פועלות לפיה.
רק ארמוז שהוא מתבצע לפי צורת חשיבה ויישום שרוב המנהלים כמעט ואינם מנצלים את הפוטנציאל שבה.
למה? כי הם פשוט לא יודעים איך.
ניהול ברמה האסטרטגית דורש מאמר נפרד משלו שבו אציג מה מאפיין את הניהול הזה, מה מבדל אותו משתי הרמות הקודמות וממה הוא מורכב. אסביר מה אפשר להשיג באמצעותו לטובת הארגון, העובדים והמנהלים. וכיצד הניהול האסטרטגי עוזר לסמנכ"לים ומנכ"לים להפוך למנהלים מובילים ובולטים בתחומם.
עד אז, מזמינה אתכם להתמקד בניהול עצמי ובניהול הצוות שלכם כבסיס לרמת הניהול האסטרטגי.
מעין 052-801.4.801